2018-02-05

Villkor

Dessa villkor gäller vi batterirenovering hos oss under 2020:

Batterirenovering är en tjänst och efter att ni godkänt något av alternativen i offerten ni får via mail är det ett bindande avtal.

  1. Betalning bör ske inom en vecka efter att ni fått faktura från oss, dock senast inom 14 dagar. Det ingår gratis förvaring av ert batteri i 14 dagar efter att ni fått fakturan. Därefter tillkommer 100 kr per påbörjad vecka om vi EJ kommit överens om något annat. Vid unika fall då ni behöver lämna in cykeln/fordon i samband med batteribygge eller renovering förvaras den kostnadsfritt tills 14 dagar efter ni fått fakturan, efter det tillkommer en lagerhyra på 1100kr kvadratmeter per månad med start den 1:a varje månad. Priset gäller för varje påbörjad månad oavsett hur många dagar cykeln/fordonet står kvar.
  2. Ni måste ha betalat & hämtat ert batteri/cykel/fordon inom 2 månader annars tillfaller det ni lämnat in till Batteridoktorn och vi har då rätt att förvalta, sälja eller auktioner ut dessa.
  3. De gamla cellerna i batteriet tillfaller alltid Batteridoktorn.
  4. Vi kommunicerar endast via epost och ni måste därför ha en fungerade epost och då även logga in minst en gång i veckan och läsa mail från oss. Om ni inte fixar det så ta gärna hjälp av någon annan så det inte blir problem.OBS! Har ni till exempel en epostleverantör som telia.com, icloud.com, hotmail.com, swipnet.se, algonet, torget, passagen etc som raderar inkommande epost när inkorgen är full så är det på eget ansvar att ni ser till att hålla er uppdaterad i vilket skede tjänsten ni beställt är i för att undvika onödiga kostnader för er!
  5. Om det visar sig att batteriet inte går att renovera så behöver du i de flesta fall inte betala någonting. Vi är dock inte ekonomiskt ansvariga att ersätta dig för att du måste köpa ett nytt batteri. Detta är dock mycket ovanlig det händer bara ca 1 gång på 500. Vi försöker alltid reparera batteriet om det går men ibland har tillverkarna gjort extra svårt, ibland omöjligt för oss att fixa. Dessa hamnar på våran svarta lista.
  6. Du ska INTE öppna batteriet och kolla hur det ser innan du lämnar över det till oss! Detta då det ökar risken rejält för oss! Vi tar ut en extra avgift om du (eller någon annan) öppnat batteriet och nämner du inte ens att du öppnat och kollat så tar vi en extra avgift för det också. Denna avgift kan variera rejält beroende på hur stor onödig risk din nyfikenhet utsätter oss för!
  7. Om det visar sig att ditt batteri är helt felfritt så tillkommer en undersökningsavgift på 500 kr. T.ex om du påstår att batteriet är stendött för att du GLÖMT att man måste vrida om nyckeln eller om du säger att det inte laddar för att du glömt stoppa in andra delen av laddaren i väggen etc.

Villkor för garanti:

  • Batteriet får inte öppnas
  • Batteriet får inte tappas
  • Batteriet får inte modifieras
  • Batteriet får endast användas på den elcykeln den är designad för
  • Batteriet får inte utsättas för långvarig hög värme (över 50C)
  • Batteriet får inte dränkas i väta
  • Batteriet ska laddas minst en gång i månaden för att behålla sin kapacitet
  • Garantin utgår om batteriet säljs vidare
  • Batteriet får EJ laddas med snabbladdare (om vi inte kommit överens om annat)

Vid åberopande av garanti ska vi först kontaktas för bedömning.

Några vanliga fel:

  • Bruten säkring (detta är upp till kunden att se över och åtgärda men vi kan såklart hjälpa till kostnadsfritt, dock står kunden för eventuell frakt).
  • Batteriet ej aktiverat (Kunden har glömt att sätta på batterier med start knapp eller nyckel)
  • Dålig kontakt mellan batteri och elcykel. Detta kan bara åtgärdas av den som sålt elcykeln.
  • Vattenskadad kontrollbox. Ryckigt/hackigt beteende är ofta en skadad kontrollbox. Vi kan testa batteriet mot en DC last för att konstatera att felet är i elcykeln.
  • Dålig luft i däcken = cykeln blir mer svårtrampad och kapaciteten blir mindre.
  • Batteriet ger sämre kapacitet vid kallt väder och endast ca 50% av kapacitet går att få ut under minus 10 grader C.
  • Det har kommit in stora mängder väta i batteriet. Den kan åtgärdas av oss men ingår inte i garantin.
  • Batteriet har laddats i minusgrader och tappat kapacitet = Alla celler behöver bytas, går ej på garantin.
  • Batteriet har blivit utsatt för hög värme under längre till. Cellerna har tappat kapacitet och spänning. Allt behöver bytas. Går ej på garantin.
  • Kunden stoppar in nyckeln i laddarporten (går ej på garantin). Vi fixar det för ca 250 kr.
  • Kunden tvättar hela cykeln och batteri med högtryckstvätt och förstör batteri, kontroll box och all elektronik. Kunden uppmanas att cykla på vanlig cykel.
  • Kunden kör batteriet på en trimmad elcykel och batteriet blir överhettat och tappar kapacitet. Går inte på garantin.
  • Kunden laddar batteriet med snabbladdare och det dör. Elektroniken har gått sönder och garantin försvinner.