2021-05-22

FAQ – Vanliga Frågor

LUGN – BATTERIERNA KOMMER ALLTID FRAM
Maila oss inte i onödan. Om ni följer instruktionerna ovan så kommer ditt batteri fram, även om det ibland tar längre tid än väntat. Vi hör av oss så fort vi har tagit emot ert batteri.

“Vad händer när mitt batteri tagits emot av Batteridoktorn?“

Först genomför vi en grundläggande felsökning av ditt batteri. Sedan hör vi av oss till dig med förslag på möjliga åtgärder samt prisbild för de olika alternativen. Felsökning är gratis om syftet är att renovera batteriet. Om felsökning görs i garantisyfte kostar det ca 500 kr. Mer avancerade undersökningar av batterier (t.ex. kapacitetstest) kostar 500 kr extra och innebär att ditt ärende tar ca 3-7 dagar längre. Mer information hittar du här: https://batteridoktorn.se/reparation/

“Vad kommer det kosta?”

Information om priser hittar du i vår prislista (nedan) som täcker de vanligaste elcykelbatterierna i sverige. Står ditt batteri inte med i listan så måste vi undersöka det först. Priserna i listan avser den grundläggande kostnaden för en batterirenovering, men tilläggsavgifter på fakturan förekommer för batterier som är öppnade, vattenskadade, svullna, kraftigt nedsmutsade eller av andra skäl kräver extraarbete eller utsätter oss för risk. OBS! Du ska aldrig öppna upp ditt batteri själv och i de fall detta har skett måste detta meddelas innan du kommer in med det.

BATTERIDOKTORNS PRISLISTA: https://batteridoktorn.se/priser/

“Hur lång tid kommer det ta?”

Väntetiden varierar kraftigt vilket gör det svårt att ge en bra uppskattning i individuella ärenden. Väntetiden varierar beroende på hur komplicerad operationen är, på hur mycket extraarbete som ingår, leveranstider, samt hur väl kunden följer våra instruktioner genom ärendets alla steg. Den främsta orsaken till väntetiden är dock kötid, något som vi kontinuerligt försöker minimera. Men eftersom vi är ett litet företag med en unik tjänst i en stor och konstant växande marknad är vi, från tidig vår till sen höst, frekvent överbelastade av en stor mängd inkommande kundärenden. Därmed varierar kötiden kraftigt. Trots att vi jobbar på högvarv bör du räkna med att det under högsäsongen tar åtminstone ca 2-6 veckor från att vi tagit emot ditt batteri tills det är färdigt för leverans eller utlämning, och ibland längre: var ute i god tid. November-februari är ofta betydligt lugnare och då kan det ofta gå väsentligt fortare.

“Hur ställer jag frågor till Batteridoktorn?”

Vi kommunicerar uteslutande via email. Vi har förståelse för att vissa upplever detta som besvärligt men vi är tyvärr tvungna att be er att respektera faktumet att vi inte har tiden eller resurserna för telefonkontakt. Observera även att kommunikation bör ske i en och samma ursprungliga mailtråd – kunder som startar nya mailtrådar förlänger sin egen (och andras) väntetid eftersom detta försvårar vårt arbete genom att sprida ut informationen kring deras kundärende och öka risken för missförstånd.

“Hur betalar jag och får tillbaka mitt batteri från Batteridoktorn?”


Ditt batteri kan återlämnas via post eller i butik och betalas via banköverföring eller Swish. Betalning sker inom 14 dagar från fakturadatum, sedan tillkommer dröjsmålsavgift. Mer info finns här: https://batteridoktorn.se/villkor/

ÅTERLÄMNING OCH BETALNING I BUTIK
Ditt batteri återlämnas (1) under butikens öppettider och (2) efter att vi kan bekräfta er betalning. Betalningar sker via banköverföring eller Swish (tyvärr inte kort eller kontant).
BANKÖVERFÖRING: Om du betalar via banköverföring så innebär det att du måste invänta en bekräftelse från oss att betalning har mottagits. Normalt tar detta ca 2 arbetsdagar. Vi lämnar inte ut batterier vars betalning vi inte har bekräftat.
SWISH: Om du vill minimera väntetid kan du betala via Swish direkt i butiken, men det förutsätter att du gör betalningen på plats eller kan uppvisa swish historik i telefonen du genomförde betalningen med. Screenshots eller liknande är inte tillräckligt

Observera att upphämtning av ert batteri/cykel/fordon måste ske inom 2 månader från fakturadatum, annars tillfaller detta Batteridoktorn vilket ger oss rätten att förvalta, sälja eller auktionera ut dessa föremål.

ÅTERLÄMNING OCH BETALNING VIA POSTÅTERLÄMNING
Återlämning via post innebär att du bokar och betalar frakt via vår webbshop i form av att köpa en produkt som vi kallar “RETURFRAKT”: https://batteridoktorn.se/butik/returfrakt/Ange ditt könummer i “Anteckningar (valfritt)” innan du genomför betalningen. Du kan självklart lägga till andra produkter från vår webbshop när du köper frakt, exempelvis vårt populära cykellarm, extra laddare, eller varför inte några FFP2 Andningsskydd? Använd rabattkoden BATREP i kassan för att få 10% rabatt samt fri frakt på övriga produkter.
BETALNING: Betalning för batterirenovering sker via Banköverföring eller Swish. Observera att betalningar måste märkas med fakturanummer (se faktura). Felmärkta eller omärkta betalningar innebär normalt att din leverans blir försenad – ibland kraftigt försenad – eftersom vi måste sätta av tid för att manuellt leta reda på kundärendet som betalningen avser.

Banköverföring sker till Plusgiro 821238-3
Swishbetalningar sker till 123 156 88 56