Vi arbetar främst med Samsung, Sanyo och Sony (numera Murata) som huvudleverantörer då de har högst säkerhet och livslängd enligt vår erfarenhet. Deras celler kan hålla laddning i över 10 år och även om de används ofta kan de klara upp till 500 cykler med 80-90% kapacitet, 1000 cykler med minst 50% kapacitet eller 1500 cykler med minst 25% kvar. Även om ditt batteri används dagligen så bör det ha c:a 80% av kapaciteten kvar efter 2 år, c:a 50% av kapaciteten kvar efter 5 år och bör klara laddning/urladdning i runt 10 år.
300 dagars garanti (2016)
400 dagars garanti (2017)
500 dagars garanti (2018)
600 dagars garanti (2019)
700 dagars garanti (2020)
2021 och framåt erbjuder vi 2 års garanti
Vi har nu utvecklats så pass mycket att vi kan ge 2 års garanti på alla batterier vi renoverar. Vi skulle kunna fortsätta öka garantin, men inte utan att höja priset, så vi stannar vid 2 år tills vidare vilket även är branschstandard i Europa. Vi har inte en stenhård garantigräns, utan får du problem med ditt batteri efter garantin så hjälper vi dig i de flesta fall kostnadsfritt. För produkter du köper i butik eller webbshoppen gäller dock 1 års garanti. Ibland erbjuder tillverkaren även garanti men då behöver du vända dig till dem.
Hjälp med garantiärenden
Vi kan också hjälpa dig som köpt en elcykel, elscooter, elcykel kit eller batteri som inte fungerar inom ramen av garanti.
OBS! Har du köpt någon från en konsument-sida i Asien är det viktigt att öppnar ett klagomål mot dem så snart som möjligt då du bara har c:a 7 dagar på att inspektera varan innan garantin löper ut. Du har sedan c:a 5 dagar på dig att presentera bevis, så kontakta oss omgående.
Har du köpt något eldrivet inom europa behöver du först kontakta säljarens kundtjänst. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du fråga om vi kan tillåtas undersöka produkten och bryta plomberingen. Vi testar först och främst batterier men kan även undersöka andra delar av elsystemet.
Våran kostnad för felsökning i garantiärenden är 500 kr (vid elcykelbatterier). Om det visar sig att produktens defekter beror på säljaren så brukar säljaren stå för denna avgift. Beror defekten på kunden (felmontering, trasig säkring, etc) så får kunden vanligtvis stå för det.
Kontakta oss för mer information om felsökning och garantiärenden. Kontakta dock ALLTID säljaren först och vidarebefordra produktlänk samt korrespondens med säljaren.
Villkor för garanti vid renovering/reparation
Batteriet får inte öppnas.
Batteriet får inte tappas.
Batteriet får inte modifieras.
Batteriet får endast användas på den elcykel den är tillverkad för.
Batteriet får inte utsättas för långvarig hög värme (över 50C).
Batteriet får inte dränkas i väta.
Batteriet ska laddas minst en gång i månaden för att behålla sin kapacitet.
Garantin utgår om batteriet säljs vidare.
Batteriet får ej laddas med snabbladdare om vi inte kommit överens om annat.