Vi utför balansering på en mängd batterier. Det innebär att vi laddar celler manuellt till exakt samma spänning. Normalt är det något BMS gör men använder man batteriet sällan så kan det uppstå en sådan stor obalans att BMS inte klarar av det. Att det blir obalans kan också bero på att cellerna är gamla och inte längre klarar av hålla spänningen uppe. Det är vanligare bland batteriet som är 5-10 år gamla och har körts över 1000 cykler. Vi kan inte garantera att cellerna kommer vara i balans för alltid. Men i de flesta fall håller det rätt spänning om man laddar och laddar ut batteriet med jämna mellan rum. Det är endast när man laddar batteriet fullt som man aktiverar balansering via BMS. Hur länge en balansering håller är omöjligt att svara på. Är det fel på cellerna kan det röra sig om några veckor, men normalt 1-2 år. Så det är inte en permanent lösning. Det kan i vissa fall också vara elektroniken som är trasig och och missbrukar balanseringsfunktionen genom att dra cellerna lägre än den ska. Det är dock ovanligt och beror oftast på vattenskada.
Vad beror obalans på? Det är inget vi kan svara på om varför just ditt batteri har obalans men det beror främst på två saker. Antingen är det gammalt och vissa av cellerna är döende och klarar inte av att hålla laddningen man ger den. På vissa kinesiska celler kan det hända inom 1-3 år pga låg kvalité. Dessa erbjuder vi inte balansering på. Bra celler brukar hålla i upp till 10 år men skilda celler kan såklart bli dåliga långt tidigare. Är batteriet mindre än 5 år gammalt och har bra celler (Samsung, Panasonic, Sanyo NCR, Murata, Molicell, BAK*) brukar balansering vara framgångsrikt.
Den andra anledningen till att obalans uppstår är om du inte använder batteriet under en låg tid, ofta 6 månader eller mer. Bäst på att hålla spänningen är Murata celler som kan hålla fantastisk balans UTAN balansering och UTAN BMS i nästan 20 år. Så ska du bara använda produkten några gånger om året (som t.ex. black diamond jetforce) så är det den bästa cellen.
Det finns många andra anledningar till obalans som är ovanligare men på plats 3 är det vatten, det kan dra ner vissa celler men vi kollar alltid efter vattenskada innan vi erbjuder balansering. Det fjärde är att elektroniken går sönder (beror ofta på just vattenskada) och då kan den mäta fel spänning på cellerna och i vissa fall dra ner spänningen till 0V på alla celler. Balansering finns i alla BMS vi känner till och har vart standard sedan 2012, äldre batterier kan sakna den funktionen helt.
Log över utförda balanseringar:
- R6181, NIU 60B2, 2 dåliga grupper, nu 4.12-4.18V. +12,7Ah
- R6174, NIU 60B2, Cell A23 = 500mV*
- R6230 Super Soco 60V 30Ah, 2 celler på 3,7V, resten ca 4,1V.
Det finns många stora batterifabriker i kina. BAK är troligen den största på cylindriska celler men tätt efter har vi Tenpower, Svolt, EVE, Lishen, DMEGC m.fl.)
*Uppe över 4,1V men tappar ca 0,04V per dygn, får se om det planar ut