”Har mitt batteri kommit fram?”
Lugn, ditt batteri kommer alltid fram. Maila oss inte i onödan. Om du följer våra instruktioner så kommer ditt batteri fram, även om det ibland tar längre tid än väntat. Vi hör av oss så fort vi har tagit emot ert batteri!
“Vad händer när mitt batteri tagits emot av Batteridoktorn?“
Först genomför vi en grundläggande felsökning av ditt batteri. Sedan hör vi av oss till dig med förslag på möjliga åtgärder samt prisbild för de olika alternativen. Felsökning är gratis om syftet är att renovera batteriet. Om felsökning görs i garantisyfte kostar det c:a 500 kr. Mer avancerade undersökningar av batterier (t.ex. kapacitetstest) kostar 500 kr extra och innebär att ditt ärende tar något längre tid. Mer information hittar du här: https://batteridoktorn.se/reparation/
“Vad kommer det kosta?”
Information om priser hittar du i vår prislista som täcker de vanligaste elcykelbatterierna i Sverige. Står ditt batteri inte med i listan så måste vi undersöka det först. Priserna i listan avser den grundläggande kostnaden för en batterirenovering, men tilläggsavgifter på fakturan kan förekomma för batterier som är öppnade, vattenskadade, svullna, kraftigt nedsmutsade eller av andra skäl kräver extraarbete eller utsätter oss för risk.
OBS! Du ska aldrig öppna upp ditt batteri själv. Ifall detta har skett måste meddela oss innan du kommer in med det.
Batteridoktorns prislista: https://batteridoktorn.se/priser/
”Hur lång tid kommer det ta?”
Väntetiden varierar kraftigt vilket gör det svårt att ge en bra uppskattning i individuella ärenden. Väntetiden beror på hur komplicerad operationen är, hur mycket extraarbete som ingår, leveranstider, samt hur väl kunden följer våra instruktioner genom ärendets olika steg. Den främsta orsaken till väntetiden är dock kötid, något vi alltid försöker minimera. Eftersom vi är ett litet företag med en unik tjänst i en stor och konstant växande marknad är vi från tidig vår till sen höst frekvent överbelastade av en stor mängd inkommande ärenden. Trots att vi jobbar på högvarv bör du räkna med att det under högsäsong tar runt 2-4 veckor, ibland längre, från det att vi tagit emot ditt batteri tills det är färdigt för utlämning. November-februari är oftast betydligt lugnare och därmed kan det då gå betydligt mycket fortare, ibland behöver det inte ta mer än en vecka.
”Hur ställer jag frågor till Batteridoktorn?”
Vi kommunicerar uteslutande via e-post. Vi har förståelse för att vissa upplever detta som besvärligt men vi är tyvärr tvungna att be er att respektera det faktum att vi inte har tid eller resurser för telefonkontakt. Observera även att kommunikation bör ske i en och samma mailtråd – kunder som startar nya mailtrådar förlänger sin egen (och andras) väntetid eftersom detta försvårar vårt arbete då det sprider ut informationen kring ärendet och ökar risken för missförstånd.
”Hur betalar jag och får tillbaka mitt batteri från Batteridoktorn?”
Ditt batteri kan fraktas till ditt närmsta Schenker-ombud, eller upphämtas i vår butik i Solna och betalas genom banköverföring eller Swish. Betalning ska ske inom 14 dagar från fakturadatum, sedan tillkommer dröjsmålsavgift. Mer info finns här: https://batteridoktorn.se/villkor/
”Hur ser det ut med återlämning och betalning?”
Ditt batteri återlämnas under butikens öppettider, efter vi bekräftat er betalning. Betalningar sker via banköverföring eller Swish, ej kort eller kontant.
BANKÖVERFÖRING: Om du betalar genom banköverföring måste vi bekräfta din betalning innan vi lämnar ut ditt batteri. Normalt tar detta c:a 2 arbetsdagar.
SWISH: Om du vill minimera väntetid kan du betala med Swish direkt i butiken, men det förutsätter att du gör betalningen på plats eller kan uppvisa din Swish-historik i telefonen du genomförde betalningen med. Screenshots eller liknande är inte tillräckligt
Observera att upphämtning av batteri/fordon måste ske inom 2 månader från fakturadatum, annars tillfaller detta Batteridoktorn vilket ger oss rätten att förvalta, sälja eller auktionera ut dessa föremål.
”Kan batterierna återlämnas via post?”
Återlämning genom post kräver att du bokar och betalar frakt i vår webbshop genom att köpa produkten RETURFRAKT: https://batteridoktorn.se/butik/returfrakt/
Ange ditt könummer i ”Anteckningar (valfritt)” innan du genomför betalningen. Du kan självklart lägga till andra produkter från vår webbshop när du bokar frakt.
BETALNING: Betalning för batterirenovering sker via Banköverföring eller Swish. Observera att betalningar måste märkas med fakturanummer (se faktura). Felmärkta eller omärkta betalningar innebär normalt att din leverans blir försenad eftersom vi måste sätta av tid för att manuellt leta upp kundärendet som betalningen avser.
Banköverföring sker till Plusgiro 821238-3
Swishbetalningar sker till 123 156 88 56