När vi får in ditt batteri godkänner du att vi får öppna batteriet och bryta eventuell plombering. Detta görs för att undersöka vad som behöver bytas och vilken prislista som gäller. Om det kommit in vatten eller om batteriet vart tidigare öppnat kostar det extra. Exakt hur mycket får du reda på efter undersökning. Ibland kan de gamla cellerna ha svullit så mycket att de är extra svåra att få ut, det kan också kosta extra.
Våra priser stämmer ofta men kan variera efter tillgång på nya celler eller ovan nämnda svårigheter.
Vi gör vårat bästa att renovera ditt batteri och det man kan göra är att byta ut de gamla slitna cellerna mot nya. Alla batterier har också elektronik som sköter cellerna och vi försöker bevara original elektroniken om möjligt men då är det bara de nya cellerna som garantin gäller och om batteriuet slutar fungera för att den gamla original elektroniken slutar fungera så går det INTE på garantin. Vi erbjuder oss därför att kostandsfritt byta ut elektroniken om möjligt i de flesta batterier vid renovering. Eventuell strömbrytare på batteriet går då vanligen INTE att koppla in igen men de flesta elcyklar kan man stämga av på styret.
Vi renovering av elcykel batterier till branchens internatinella aktörer, de som väljer Bosch, Shimano, Yamaha, Brose, Go Swiss eller BionX så MÅSTE originalelektroniken bevaras då dessa företag hindrar använding av onkurerande batterier, främst för att kunna ta ur obskyra summor för nya batterier. I dessa fall kan vi INTE garantera att batteriet fungerar efter renovering MEN vi kan i de flesta fall erbjuda oss att behålla det gamla batteriet och returnera endast laddaren om det inte funkar efter renovering. Du förlorar alltså ingenting på att låta oss försöka renovera ditt ”dyrare” batteri.