Detta är ett utkast till en broschyr som ska medfölja vid batterireparation för att besvara vanliga frågor och hjälpa kunden förstå batteriet bättre.
Märkesceller:
Vi använder självklart endast märkesceller. De har betydligt längre livslängd än märkeslösa celler och är säkrare och mer pålitliga. Vi använder huvudsakligen celler från japanska Panasonic, Sanyo och Sony med högsta tillgängliga säkerhet och livslängd. Andra kända tillverkare av märkesceller är Samsung SDI och LG Chem från Korea.
Laddning:
Snabbladdning är något som sliter på cellerna och för att få ut längst livslängd så bör batterierna laddas på låg hastighet vilket tar ca 5-10 timmar. De flesta laddare är på 2A och då tar ett 10Ah batteri ca 5 timmar. Har man ett batteri på 15ah kan ladda på 3Ah och ett på 20Ah på 4A för samma effekt. Snabbladdare kräver dock att batteriet är tillverkat för att klarar det och både sladdar, säkringar, kontakter och elektronik behöver undersökas.
Förvaring:
Batterier ska förvaras svalt, torrt och ej i direkt solljus (ungefär som potatis). Cellerna mår bäst av att förvaras på ca 40% kapacitet dvs 3.5-3.6V utan belastning för att inte förlora kapacitet. Nya celler kan förvaras i upp till 16 månader utan kapacitetsförlust och även äldre batterier kan bevara minst 95% av sin kapacitet per år om denna spänning hålls. De ska absolut inte förvaras i kylskåp då det kan komma in väta. Det går också bra att förvara batterierna fulladdade men då kan kapacitetsförlusten bli något högre. Laddaren ska INTE sitta i hela tiden, då kan den gå sönder och batteriet får inte vila och slits ännu snabbare.
Underhållsladdning:
Många hävdar att man ska underhållsladda Litiumbatterier men vi kan inte hitta något belägg för det. Dock stämmer det att batteriet tappar spänning under lång förvaring och ju lägre spänning batteriet har desto snabbare är detta förfall. Moderna 18650 celler från kända tillverkare klarar dock att laddas ur ända ner till 2.5V och det är troligen när cellerna kommer under denna nivå som de tappar spänning snabbast och under 2V kan de ofta inte återhämta sig. Det är därför en mycket svår fråga att besvara men bäst är att använda batteriet regelbundet. Kan du inte använda det regelbundet så ska det lagras på låg kapacitet (ca 3.5-3.6V) men du bör också övervaka batteriet och ladda det, men bara om det behövs (dvs om spänningen sjunker).
Kapacitet:
Man kan inte säga exakt hur många år eller laddcykler ett batteri klarar av men de första kommersiella 18650 cellerna från Sony (US) och Panasonic (CGR) som kom ca 2006-2009 började användas i elcykelbatterier (Promovec) och Golfvagnar (BMZ) har visat sig kunna hålla både spänning och runt 50% av sin kapacitet i över 10 år. Märkesceller som underhålls väl kan alltså användas i över 10 år (kalenderliv). Vi använder därför Panasonics NCR celler i 99% av alla våra batterier som också är samma kemi som Tesla har i alla sina elbils batterier (Roadster hade troligen CGR, föregångaren till NCR).
Cykler (Tesla):
Dock har alla batterier ett begränsat antal laddcykler. En full cykel är en urladdning och en laddning i intervallet 2.5-4.2V (100%DoD). Vissa tillverkare begränsat detta DoD intervall (främst Tesla) men det är osäkert om det faktiskt ger anmärkningsvärd längre livslängd. Batteriet kan då visserligen använda fler cykler men med mindre kapacitet per cykel. Att detta verkar ge en längre livslängd beror sannolikt främst på att de flesta elcykel- och bilbatterier spenderar större delen av sina liv på full laddning för att alltid vara redo. En annan anledning är att man jämför dessa moderna celler och kemi med äldre litium (de LiPo celler som sitter i varma laptops utan kylning och nästan alltid är på laddning), nickel och blyceller. Ytterligare en anledning att Tesla sägs kunna ge så många mil är troligen för deras batterier är betydligt större än sina konkurrenters. Tesla har 60–100 kWh medan Nissan Leaf har 24–30 kWh och man kan då köra 3 gånger fler mil på ett Tesla batteri.
Mera om kapacitet:
Ett batteri till en elcykel är bara användbart så länge det klarar den minsta efterfrågade sträckan. Elcyklar används oftast för pendling och då har man ett minsta avstånd batteriet måste hålla innan batteriet behöver laddas eller bytas ut. Nominellt sett kan man ha 20 km tur och retur. Ett 300Wh batteri klarar ca 30 km som nytt och efter ca 3 år klarar det knappt 20 km och även om det har 65% av sin kapacitet kvar så har man inte användning för det längre. Så ser det ut med de flesta batterier som kommer in till oss därför erbjuder och rekommenderar vi alltid kunden att uppgradera kapaciteten. Som minst bygger vi batterier med 11.5Ah mot 8-10ah som de flesta är utrustade med. Många går att uppgradera till hela 20ah och då kan du cykla minst 20 km med ditt batteri i uppskattningsvis 9 år. Du måste inte uppgradera till max utan det beror på hur långt du vill kunna komma och hur länge du tror elcykeln är användbar.
3.6V, 3.7V eller 4.2V?
Samma ord för samma sak. Alla stämmer för uppladdningsbara lithium batterier med undantag för t.ex. Lifepo4. Spänningen i alla batterier varierar och är i Nimh ca 1-1.5V. Lithium ca 3-4.2V. Siffran anger bara en punkt i intervallet. Att LiPo skulle vara 3.7V är helt fel. LiPo är ett format, precis som 18650 och inte en separat kemi. De laddas på precis samma sätt. 3.6V används främst när batterierna är 12V, 24V, 36V och är tänkt att ersätta blybatterier som ofta har dessa volttal. Om det används andra spänningar är 3.7V nominal mer vanligt. Vid urladdning har batteriet låg belastning ofta minst 3.7V genom större delen av cykeln vilket betyder att produkten som ska drivas får ca 3.7V volt till kontinuerlig drift per cell.